Niedobory witamin dają określone objawy. Już dziś możesz określić sama, których z nich Ci brakuje dzięki schematowi witaminy – braki. Gotowa?

niedobory witaminDla lepszego odczytania, jakie niedobory witamin możesz zaobserwować u siebie, artykuł rozpisaliśmy kolumnowo w schemacie witaminy – braki. Sprawdź, jakiej witaminy brakuje w twoim organizmie, a będziesz mogła samodzielnie wyeliminować skutki niedoboru. Pamiętaj jednak, że nie każdą witaminę możesz suplementować, biorąc odpowiednio oznaczone tabletki z apteki 🙂 Braki witamin mogą  występować, gdy np. masz trudności z przyswajaniem danej witaminy – czy to na skutek spożywania nieodpowiednich pokarmów, czy z innych przyczyn.

Jeśli zauważyłaś u siebie niedobory witamin, wyczytawszy to nawet z tego krótkiego szablonu witamina – braki, skonsultuj się z lekarzem. Tylko dzięki odpowiednim badaniom medycznym i profesjonalnej opiece dowiesz się ostatecznie, których witamin brakuje ci w głównej mierze, i co zrobić, by wyeliminować związane z tym problemy.

Niedobory witamin (witaminy – braki):

  • Witamina A– suche oczy, „kurza ślepota”, zmiany skórne;
  • Witamina D– bóle kości, słabe mięśnie, problemy jelitowe;
  • Witamina E–  problemy z koordynacją, opadające powieki, plamy starcze, słabe mięśnie, wolne gojenie, skurcze nóg, wypadanie włosów;
  • Witamina K – krwawienia z dziąseł i nosa, siniaki przy lekkim nacisku, słaba krzepliwość, wolne gojenie;
  • Witamina C– siniaki przy lekkim nacisku, bóle kończyn, suche włosy i łuszcząca się skóra, zmniejszona odporność, problemy z dziąsłami.

Grupa B 

  • Witamina B1(tiamina) – nieregularne tętno, lęki, ataki paniki;
  • Witamina B2(ryboflawina) – przekrwione oczy, infekcje jamy ustnej, spierzchnięte usta, wrażliwość na światło;
  • Witamina B3(niacyna) – zawroty głowy, pękający język, bezsenność, słaba pamięć;
  • Witamina B5(kwas pantotenowy) – drętwienie kończyn, słaba koordynacja, skurcze, mrowienie;
  • Witamina B6(pirydoksyna) – bolące nadgarstki;
  • Witamina B7(biotyna) – wypadanie włosów, łuszczenie skóry przy oczach, nosie i ustach, depresja, senność;
  • Witamina B9(kwas foliowy) – rany na języku, problemy z dziąsłami, zaburzenia nastroju, pękanie skóry kończyn, pękanie ust;
  • Witamina B12– drętwienie dłoni i stóp, blada skóra, szybkie bicie serca i oddychanie, szybkie męczenie się, zawroty głowy, krwawienia z dziąseł, słaba pamięć.

W naszej inspirującej sekcji przeczytasz także o detoksykacji z zastosowaniem witamin, a jeśli chcesz zgłębić temat witaminy, która odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie, przeczytaj Witamin D – najbardziej słoneczna witamina!